Serres de Pàndols i Cavalls

Les Serres de Pàndols i de Cavalls s'estenen de SW a NE des de Prat de Compte fins a Benissanet i serveixen de divisió natural entre les comarques de la Terra Alta a ponent i la Ribera d'Ebre a Llevant d'aquests relleus. El terme municipal del pinell és una excepció a la norma, ja que es l'únic de la Terra Alta a llevant d'aquestes serres. Entre ambues formacions muntanyoses s'ha format un imponent congost per on circula el Barranc de Gandesa, paral·lel a la carretera de Gandesa al Pinell i camí tradicional d'entrada i sortida de la zona.

La vegetació és en general calcícola degut als materials dominants i correspon al domini del carrascar a les parts més baixes o ventades i a la pinassa en els sectors obacs i elevats.

La unitat paisatgística i històrica que conformen les Serres de Pàndols i Cavalls, fa que sigui un indret únic tant pel seu valor ecològic, inclòs recentment dins el Pla d'Espais d'Interès Natural (PEIN), com per ser un dels indrets claus de la Batalla de l'Ebre, ja que l'abundor de barrancs i penya-segats la converteixen en una zona de difícil accés i fàcil defensa.

El límit de protecció meridional coincideix amb el límit del municipi, així com amb el curs del Canaletes, un dels pocs cursos fluvials amb aigües permanents de la comarca, que circula engorjat a migjorn del terme del Pinell. És un bon indret per a descansar o prendre un bany. Es pot accedir per la carretera C-230a així com per diverses vies del municipi, especialment, per la cuidada via verda de la Terra Alta

Subscriure a